onsdag 12. november 2014

Strikkefestivalen i Tromsø

For en måned siden var jeg i Tromsø for å delta på Strikkefestivalen i Tromsø som ble arrangert i helga 11.-12. oktober i byens biblioteket. Jeg kom opp fredag ettermiddag og møtte tre gode snellevenner, og resten av kvelden koste vi oss på Egon før vi fortsatte med strikking i strikkekroken vår på Grand Hotel.


Lørdag åpnet strikkefestivalen, og arrangørene hadde pyntet fint utenfor biblioteket. Inne var det rigget til i tre etasjer med butikk og demonstrasjoner i 2. etasje og foredrag i 3. etasje. Det som er utrolig flott med denne festivalen er at det er gratis å delta, og alt er flott tilrettelagt.


Etter åpning ved ordføreren var det tid for foredrag, og først ut var Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jakobsen som har gitt ut boka Hønsestrikk til folket.


De viste fram flotte modeller fra boka, og den måtte jeg selvsagt kjøpe. Vi fikk med bonusmønstre på genser til Karsten og kjole til Petra, laget til Karsten og Petra-filmene. Spesielt aktuell er Petras kjole fra den nye julefilmen, og den kan kjøpes via en link som ligger på bloggen deres. De har også en fb-side Hønsestrikk - chickenknitting.


Etterpå hadde Ingun Grimstad Klepp og Tone Skårdal Tobiassen foredraget Norsk ull, bare tull?


De har skrevet boka Ren ull som jeg også kjøpte. Foredraget var interessant, og de hadde et dagen etter også. I tillegg var jeg så heldig å få en god prat med Ingun da vi var med ut og spiste middag etter at dagen var over. Ingun og Tone samarbeider om bærekraftig mote, blant annet Valuing Norwegian Wool, og de er forkjempere for bruk av norsk ull.


Bildene over viser to av kjolene Ingun har laget fra spinnerier de har besøkt, og en jakke hun har redesignet og sydd om fra en barnejakke hun har kjøpt på loppemarked. Det var så mye interessant de fortalte, og masse gode tips og ikke minst kunnskap om bruk, vask og stell av ullplagg. Blant annet er det verdt å vite at man kan øke størrelsen på strikkeplagg med å "overstrekke" plagget i våt tilstand. En flott måte å øke levealderen på spesielt barneklær så en genser kan vokse med barnet.


Siste foredrag var det Anne-Kirsti Espenes som holdt om Kofter, barndomsminner og litt til. Hun har gitt ut boka Strikk på nytt! som jeg også fikk kjøpt. Det var interessant å se og høre om hvordan hun har designet nye strikkeplagg fra gamle mønstre. Spennende!

Vi fire snellene var heldige og fikk bli med på middagen som arrangørene og foredragsholderne hadde om kvelden. Det var kjempekoselig, og nesten verdt Tromsøturen alene. Det ble strikking i kroken vår på hotellet den kvelden også, Grand Hotel la alt til rette for at vi skulle ha det fint. (Frokosten på hotellet var forresten helt utrolig!)


Søndagen startet med at vi fikk se de nye modellene til Du store alpakka og fikk informasjon om garn og produkter. Etterpå fikk vi med oss slutten på foredraget til Ingun og Tone, og det omhandlet blant annet stell og vask av ullplagg. Dette var ikke basert på "kjerringråd", Ingun jobber i SIFO, så her var det testing og forskning som lå bak kunnskapen som ble presentert. Veldig lærerikt!


Cecilie og Linn hadde workshop om å lage egne mønstre til hønsestrikk. Mens vi satt der fikk jeg tatt bilder av mønstersidene i en av opphavsbøkene til hønsestrikk: Kirsten Hofstätters Hønsestrikk fra 70-tallet. Masse inspirasjon der! På bordet på bildet under kan man så vidt skimte mønsteret Hilde tegnet av en hopper med Kongsbergknekken! Det var nemlig konkurranse om beste/morsomste mønster, og hun vant bok som hun ga til Karin. Det er hun som fikk oss nordover, i fjor var det flere sneller som dro, mens denne gangen var det Karin, Marit, Hilde og jeg som koste oss sammen.


Siste post på programmet var strikkekonkurranse, av typen hurtigstrikk. Der valgte vi å sitte som tilskuere. Vi hadde en superkoselig strikkehelg og jeg er veldig glad for at jeg tok turen nordover!

Jeg valgte å få med meg foredragene som ble holdt i løpet av helga. I tillegg var det tilbud om demonstrasjoner av midlertidig opplegg og sammenmasking, spinning, kontstrikking, tvebandstrikking, hakking og nålbinding. Så det var masse tilbud arrangert av de lokale husflidslagene i området. Takk for flott strikkefestival til arrangører og de som har bidratt med økonomisk støtte!


Jeg fikk kjøpt med meg en del i den flotte festivalbutikken Husfliden i Tromsø hadde rigget til. Garnpakker med mønster til hals og lue, diverse magnetsystemer til mønstre, Mariusboka (på billigsalg) og en del smarte hjelpemidler.


Det var ikke mye jeg fikk sett av byen mens jeg var i Tromsø, jeg gikk mellom hotellet og biblioteket. Men før jeg dro ut til flyplassen fikk jeg ruslet litt i sentrum, ned til hurtigrutekaia og sett over til Ishavskatedralen. Sist jeg var i Tromsø var for 17 år siden, da fikk jeg sett mer av byen. 


På vei ut til flyplassen var det nydelig solnedgang så jeg fikk en fin avskjed med byen og naturen rundt. Så får jeg se når jeg kommer nordover igjen. Tror det blir strikkefestival neste år også...

5 kommentarer:

Birgitte sa...

Det ser og høres ut som at du har hatt en veldig fin helg:) Kjekt å møte andre likesinnede og få inspirasjon:)

Marit sa...

Så fint du har beskrevet den flotte helgen vi hadde i Tromsø.
Tror nok dette kan gjentas neste år og. Jeg var der jo i fjor og tror dette kan bli en tradisjon.
De er så flinke til å lage en fin festival og imøtekommende strikkevenner der oppe.

Finnskoghuldra sa...

For en helg dere har hatt! :)
Og du skriver jo så godt, det er moro å lese :)

Veldig spennende denne boka Ren ull. Hører flere som sier det er mye å lære der! Den boka står høyt på lista mi :)

Så mye flott du har kjøpt, ble litt nysgjerrig på en ting jeg ikke helt skjønner hva er, det er fra Knit Pro og er har fargene gull og sort. Mener det sto dpn tubes på den? Hva i all verden er det?

Skulle gjerne ha vært der, til neste år kanskje?

Håper du får en flott dag Heidi :)

reSIRIkulert sa...

Ser eg gjerne skulle vore her ;) Og det hadde sikkert vore ein del 'nyttige' ting som måtte handlast og ;)
Siri

Heidi sa...

Nina: De gull-sorte er pinneholdere. Har ikke testet dem, men "kjekt å ha". Eks hvis du har strømpepinner, trer du dette på pinnene, og tror strikketøyet da henger utenfor på et vis. Vi fikk dem vist fram fra DSA, og jeg syntes de så smarte ut.